12 april 2015

Allt kan hända...



Igår så var Markus, Linus, Bengt, Roy och Mattias gäst fiskare ombord på min Mclay. Vädret va mycket lugnt och skönt efter 2 dagar i blåst. Vi hittade hugg villig fisk ganska snart. Markus va först att känna på fisk. Jag står vid styrbords djuprigg och skalar ett ägg som jag tänkte äta. En fisk hugger och spöt reser sig och jag hinner inte säga nått innan jag greppat spöt. -Fisk, ropar jag och precis då släpper fisken. Håller spöt i handen då jag skulle lämna över spöt till Markus. Vad händer? smack och det hugger igen! Skön känsla att hålla i spöt vid hugg. Jag lämnar över spöt till Markus och vi har fått en extremt stark fisk som tar 130-140m i hugget. Oj, oj nu är det allvar tänker vi och alla blir mycket engagerade i Markus fisk och spekulationer om en bjässe lax och hur stor den är diskuteras vilt ombord. Jag känner också att det känns mycket bra men jag försöker lugna gänget lite och visst är det riktigt kul att få puls och drömmar om en stor lax. Jag känner efter en stund att något inte stämmer, så jag börjar riva in babord sida och tar upp pulkan och svänger sakta mot fisken. Det känns plötsligt som vi befinner oss på Östersjön med tanke på det stenhårda hugget och ivrigt knarrande rulle. Markus får inte in en enda meter på den riktigt starka fisken som vi ännu inte sett vad det är. Vi ser nått i ytan långt bort och börjar styra mot det hållet, Tiden går och det är hård press på fisken men Markus kämpar på mycket bra. Efter en bra stund börjar vi närma oss fisken och det ser inte ut som det brukar. Vi ser bara en stjärtfena komma sakta mot båten och det verkar vara så att kroken sitter i stjärtfenan på fisken. Mycket riktigt det gjorde den i analfenan. Jag håvar en Öring och den är inte så stor som vi alla trodde.. Men en mycket fin öring har Markus fått på 3,8kg. Vi summera hugget.. först släppte den och kroken fastande sedan i analfenan det va därför som det blev som det blev.. Det är inte konstigt att det tog tid att drilla in den. Båten åkte mot motsatt håll som Öringen satt krokad. Rätt kul händelse som jag aldrig varit med om förut! Stort tack för en trevlig och händelserik dag och välkomna åter den 7nov som gänget bokat. Då tar vi ett gäng med starka höst laxar!