18 oktober 2015

Laxarna visade oss vägen till abborren.

Detta låter nog som en fiskehistoria men den är sann. Vi trollade efter lax precis som vanligt. Janne som va med ombord sa till mig, Ops där hoppade en lax. Vi kollade alla tre och såg laxar hoppa en bra bit bortom styrbord pulka. Vi styre dit och körde över stället och pang ett kanon bra hugg på riggen 6m ner. Sedan blev det helt dött. Vi fortsatte att köra och då ser jag ett stort stim med jagande abborre på botten. Nu kommer vi få abborre på riggarna sa jag. Kolla nu.. Och visst högg 2 fina abborrar 5 resp 6hg. Vi körde en stund tills Janne sa borde vi inte åka och prova om det finns flera abborrar..? Jo men vi kör ju efter lax.. Vi river och provar abborre tyckte dom. Sagt och gjort. Vi rev och jag gick in i historiken på mitt Humminbid ION och plottade stimmet som blev en markering på plottern. Vi styrde dit och sänkte ner våra jiggar och innan vi kom till botten så hade alla 3, 2-3 stora fina borrar på krokarna. Vilket fantastiskt fiske  jag och Håkan och Janne fick uppleva. Efter 2 timmar så hade vi fått ihop 15-16kg kanon fina abborrar och vi släppte många åter som vi tycke va för små.. Största låg på nästan 700g. Mer än nöjd gav vi upp ovh åkte i land. Summering blev.. Fantastiskt kul och en för Håkan och Janne ny trevlig fiske upplevelse. Laxarna tar vi senare kom vi överens om innan dom åkte hem med byxad abborre filé!!